برداشت های سیاسی یک رزمنده سایبری

برداشت های سیاسی یک رزمنده سایبری

ما با ولایت زنده ایم .... تا زنده ایم رزمنده ایم
برداشت های سیاسی یک رزمنده سایبری

برداشت های سیاسی یک رزمنده سایبری

ما با ولایت زنده ایم .... تا زنده ایم رزمنده ایم

علل تضعیف سپاه و تحریمهای جدید

این مقاله علل تضعیف سپاه و تحریم های جدید را تشریح می کند


میدل ایست 24؛ استاد مطالعات استراتژیک: آیا واشنگتن پس از محاصره قطر شرق میانه از دست داده است؟

   
 میدل ایست 24/  نویسنده :ویلیام انگدال: آمریکا برای تسلط بر نفت وگاز وکشورهای منطقه احتیاج به جنگ دارد. اما کشورها باید ضعیف وترسوباشند تااین امر محقق شود.
"ویلیام انگدال" ؛ مشاور و مدرس دانشگاه، در مطالعات ریسک استراتژیک، و دارنده مدرک دانشگاهی در علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون

یک خط قرمز رقیق و یک پیوند پنهان بین تحریم های اخیر اعمال شده توسط کنگره علیه ایران و روسیه، و تصمیم عربستان سعودی و متحدان آن در کشورهای حوزه خلیج فارس برای تحمیل یک محاصره علیه قطر وجود دارد. این خط قرمز  هیچ ربطی به جنگ با تروریسم ندارد، بلکه آن  موضوع  به طور کامل به تلاش با کنترل بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان و کنترل بازار جهانی این گازارتباط دارد،...
 
 
در طول قرن  گذشته، و به ویژه از سال 1914، جهان در یک جنگ دائمی برای کنترل ثروت نفت بوده است. اما با انتشار تصمیم اتحادیه اروپا برای تشویق استفاده از انرژی پاک، وموافقت چین  برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای  با تقلیل استفاده از زغال سنگ برای تولید برق، که این مراحل بیشتر یک اقدام سیاسی بوده  تا کارعلمی، علاوه بر توسعه به دست آمده در زمینه گاز طبیعی مایع وسهولت حمل و نقل  و فن آوری تبدیلی  گاز نشان از اهمیت زیاد آن در بازارهای جهانی درست مانند نفت است.
با توجه به این تحولات، به نظر می رسد که امروز در دوران ما   تنها به جنگ برای کسب  تسلط بیشتر بر نفت در سراسر جهان محدود نمی شود ، بلکه شاهد طلوع یک عصر جدید هستیم که در آن جنگ پیرامون گاز طبیعی شدت گرفته است. به نظر میرسد که این درگیری طولانی و هیجان انگیز خواهد بود..

    مثلث سفر اخیر  ترامپ به ریاض و تل آویو، و او را به سمت تشکیل یک ائتلاف جدیدعربی  همانند ناتو با هدف  ادعائی مبارزه با تروریسم توسط واشنگتن، که هدف آن ایران است، کشانده است

ذکراین نکته مهم است که  ازمیان کشور های بازیگر در سطح جغرافیای سیاسی منطقه هیچ کشوری مسئولیت  اجرا ی این جنگ ها برای  گاز بیش دولت آمریکا  که  نیابت از سیاست  و منافع دولت عمیق در واشنگتن بعهده دارد، مایل به درگیری نیست. این موضوع به وضوح در دوران اوباما شروع شد که در حال حاضر جسورانه تر با حضور دونالد ترامپ و دوستش " تیلرسون" در کاخ سفید دنبال می شود.

سوزاندن خانه برای پخت و پز گوشت


برای تعریف سیاست مدیریت ترامپ در شرق میانه،  به نظر می رسد به طور واضح می توان آن را  به آن افسانه ی باستانی چین تشبیه کرد: که  یک کشاورز به منظور طبخ  گوشت  خانه خود را به آتش کشید. . واکنون به منظور کنترل  بازار جهانی انرژی گاز طبیعی در حال ظهور، که می تواند انتشار کربن را کاهش دهد، و واشنگتن نه تنها  به هدف قرار دادن  بزرگترین کشور دارنده ذخایر گاز در جهان یعنی روسیه پرداخته ، بلکه در حال حاضر ایران و قطر را هم بطورهمزمان هدف قرار داده است. دلایل پدید آمدن این روند درمنطقه همین موضوع است .

در ماه جولای، 2011، و با رضایت  غیر مستقیم مسکو، دولت های سوریه، عراق و ایران  به گسترش خط گاز با نام "خط لوله دوستی" توافقنامه  توسعه خطوط لوله را امضا کردند. توافق نامه برای ساخت و ساز با طول 1500 کیلومتر خط انتقال گاز از میدان پارس جنوبی ایران (بزرگترین میدان گازی جهان)به بازار  در حال ظهور، اروپا با عبور از ایران، سوریه و دریای مدیترانه در سواحل لبنان منتشر شد..

روشن است که این پروژه معلق مانده است از زمانیکه ناتو و عربستان سعودی  تصمیم به نابود کردن سوریه و رژیم سوریه پس از 2011با حمایت از گروه های مختلف افراد مسلح  مثل  القاعده در عراق و سوریه نامگذاری شده بود، و پس از آن داعش در عراق و سوریه وارد میدان شد. برای ناتو و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، عبور خط لوله ایران به عراق و سوریه درواقع مفهومی مساوی با تغییر واقعیت ژئو سیاسی در منطقه اوراسیا، وگسترش نفوذ تهران در منطقه با تحمیل  حساب خود به عربستان می شد..

    لذا تعجب آور نیست که حمله ی عجیب و غریب داعش در سال 2014 به حلب، که در آن عناصرش  دریک   حرکت به کنترل شهر حلب روی آوردند ازپشتیبانی همه جانبه برخوردارشود، که در آن جریان  تصویب عبورخط لوله گاز به ترکیه از قطر برنامه ریزی شده بود که  البته این ماجرااتفاقی نبود.

       همانگونه که اشاره شد: پیش ازاین در سال 2011، پمپاژ مبالغ هنگفتی از3 میلیارد بوسیله ی قطر  برای سازماندهی  جنگ علیه اسدآغاز شد، و سپس از سوی  عربستان سعودی و دیگر کشورها  عرب خلیج فارس، علاوه بر ترکیه، که بدنبال تحقق جاه طلبی های خود برای تبدیل شدن به یک مرکز برای انتقال گاز بین اروپا و آسیا بود حمایت  شد..

پس از یک ماه از اعلام خط دوستی بین ایران و سوریه در ماه اوت / 2011، ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل خواستار کناره گیری بشار اسدشد نیروهای ویژه ارتش آمریکا و سازمان سیا نیز بطور مخفیانه شروع به آموزش جنگجویانی از مخالفان سوریه کرده، و  در واقع افراط گرایان از همه کشورها تحت تاثیر ایدئولوژی وهابی، در پایگاه های مخفی ناتو در ترکیه و اردن بکارگرفته شدند تا هدف سرنگونی رژیم بشار اسد و ایجاد یک سیستم جدید  بعنوان یک عروسک خیمه شب بازی در دست عربستان سعودی در جهت به دست آوردن تایید دمشق برای ایجاد یک خط لوله گاز که قطر می خواهدرا محقق کنند..

    حماقت جغرافیای سیاسی در واشنگتن و ریاض

    اما چگونه  همه ی آن اتفاقات  با آنچه که اکنون ترامپ و ملک سلمان از اهریمنی جلوه دادن ایران و معرفی  آن به عنوان  حامی شماره یک تروریسم  و توصیف قطر به عنوان حامی تروریسم  بعنوان یک جریان مرتبط وبه هم پیوسته به شمار آمده است؟باتوضیح زیر این امر منطقی بنظر می رسد:

         زیرا واشنگتن عمداً از نقش پادشاهی وهابی در گزارش های موثق نشان می دهد که آن کشور بیش از 100 میلیارد دلاردر سال های اخیر از چین تا کابل برای ساخت شبکه هائی از شبه نظامیان مسلح هزینه کرده،چشم پوشی نموده است و تمیم امیر قطربرای برنامه های پیش رو ناچار برای رویکرد به ایران است تا در خصوص انتقال خطوط گاز به توافق های به دریای مدیترانه با ایران دست یابد.واگر  دراین راستا دوحه به حمایت از تروریست های مسلح درسوریه پایان دهد این رویه می تواند ضربه ی دردناک  برای ترامپ ومللک سلمان وفاجعه ی برای اسرائیل باشد.سیاست آمریکا محکوم به شکست است
    مانند بسیاری از سیاست های محافظه کار که به تازگی از سوی واشنگتن، برای قلع و قمع قطر و ایران به تصویب رسید  اعمال تحریم بر آنها نتیجه معکوس داشته و سحردر برابر شعبده باز قد علم کرده است. همانطور که ایران به سرعت و ارائه به ارسال مواد غذایی به قطر  به منظور شکستن محاصره، در پل هوایی،  همانند متفقین در سال 1948 و 1949 به منظور شکستن محاصره برلین عملکرده است.
        ایران در حال حاضر بعنوان یک نامزد برای عضویت کامل در سازمان همکاری های شانگهای، و تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تا حدی برداشته شده است، یکی از مدعوین برجسته تر کنفرانس اقتصادی در چین تحت شعار "یک کمربند، از یک راه" بشمار می آید.

    کمااینکه روابط  قطر با چین و روسیه روبه افزایش گذاشته ونقش جاده  ابریشم از چین تا اورآسیا پیش از پیش آشکار شده است. با توجه به رویکرد قطریها ها همانند ایران به ارز چینی در معاملات انرژی این جریان زلزله ی پرسروصدا ودنباله دار برای دلار وشوک بزرگی برای قدرتمائی آمریکا که با کسری بودجه و19 تریلیون دلار دیون روبروست  فراهم خواهد آورد.

وهضم این نکته برای تنها ابرقدرت در جهان امروز،چندان آسان نیست، به ویژه که برای ژنرال ها و مقامات دیگرآمریکایی که به اختلال ذهنی دچار هستند، مانند جیمز ماتیس، که آن را سگ  هار می نامند، مشخص شده است که دیگر به اندازه کافی برای ترساندن کشورهای کوچک و وادارکردن آنها  برای ورود به خانه ی  فرمانبرداری از آمریکا قدرت ندارند و شرایط مانند گذشته نیست..

چنانکه در سالهای گذشته در طول دهه نود، اعمال قدرت  برای واشنگتن برای تحمیل اراده برکشورها بسیارآسان بود . همانطور که جنگ در یوگسلاوی و تضعیف ثبات اتحاد جماهیر شوروی  جنگ طولانی در افغانستان، و غارت  اقتصاد کشورهای کمونیستی در تمام کشورهای شرقی انجام شد. بدتر از آن اینکه  به نظر می رسد که جهان  از  تلاش امریکا برای گسترش جنگ و تخریب آگاه نیست..

درنتیجه ممکن است که پیش بینی برخی از مورخان  مبنی براینکه"قرن آمریکا" به پایان خود  رسیده نزدیک باشد و در  ماهی ازسال 2017  درگذشت آن ابرقدرت اعلام شود و تاریخ از دست رفتن کنترل واشنگتن بر "جایزه استراتژیک" که توسط دیک چنی درتوصیف شرق میانه و صحبت کامل از منابع انرژی بکارگرفته بود فرارسیده باشد.


تهیه وترجمه: نجوای کنگان
منبع:
Has Washington Lost the Middle East After Qatar-?
Column: Politics
Region: Middle East24.06.2017 Author: F. William Engdahl http://journal-neo.org/2017/06/24/has-washington-lost-the-middle-east-after-qatar/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد